We proberen om de twee weken onze abstractere leerstof van de rekenlessen om te zetten naar de realiteit. Plots gaan er lichtjes branden; Daarom moeten we dit kennen, dit kunnen we hiervoor gebruiken en ook daarvoor,... snelheid berekenen, breuken, het volume van onze zandbak + de aankoop en verkoopprijs van het zand, onze regenwaterput, schaal berekenen, fietstochten uitstippelen en fietsvergoedingen berekenen,.... Namiddag sneeuwpret in RonseWat een pret! Een hele middag ravotten in de sneeuw! Heerlijk! Atelier in het kader van WO tijdGriekse mythen uitbeeldenPolitiek in BelgiëTijdens de lessen rond politiek bekeken we eerst een korte ontstaansgeschiedenis van België. Daarna leerden we over hoe Belgische politiek in elkaar zit. Wat is een democratie? Wat is de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechterlijke macht? Hoe word je minister? Hoe worden wetten gemaakt. We bouwden ook zelf een stad. De klas werd verdeeld in verschillende politieke partijen. Deze politieke partijen stelden hun zelfgemaakt partijprogramma voor aan elkaar en ze maakten doordachte keuzes waarom bepaalde gebouwen noodzakelijk zijn in onze stad. Natuurlijk zorgden ruimtelijke ordening en besparingen ervoor dat niet alle gebouwen konden geplaatst worden waardoor ze keuzes moesten maken. Hierover gingen ze in discussie met elkaar en werd er gestemd. Atelier
0 Comments
Deze week rondden we ons project 'Tweede Wereldoorlog' af. Jullie zijn waarschijnlijk benieuwd naar wat we allemaal hebben gedaan gedurende dit project. Door corona konden helaas niet alle geplande activiteiten doorgaan. We hadden graag een museum bezocht en er zouden ook twee soldaten (die verkleed gingen zijn in kostuums die gedragen zijn tijdens WOII) langskomen om ons meer te vertellen over de oorlog. We moesten de informatie dus zoeken uit boeken, van het internet en van elkaar. We hebben dit gedaan aan de hand van groepswerken, luister- en leesoefeningen, geleerd van elkaar en de meegebrachte materialen (waarvoor dank!)... Ook Didier had heel wat materiaal liggen en kwam ons hier meer over vertellen. We leerden niet enkel over de historische tijd, maar ook kaartlezen, opzoekingswerk, maatschappelijke thema's als discriminatie en racisme, ... kwamen aan bod. Een heel breed project dus! Om ons voor te bereiden op de toets, leerden we verschillende manieren van samenvatten, mind maps maken, mondeling samenvatten, de kern markeren, belangrijke woorden noteren... Om eens te controleren of we écht wel hadden bijgeleerd, wilden de leerlingen een quiz spelen tegen de begeleiders. En... de leerlingen hebben de begeleiders ingemaakt! We zijn dan ook héél trots. Als kers op de taart, maakten we een spel als product. Op bezoek bij ArtisanneArtisanne is een winkeltje voor artisanale streekproducten, alsook een koffiehuisje. We werden vriendelijk ontvangen om een namiddag bij te leren over ons project. Isabelle toonde haar winkel en gaf ons meer uitleg over de producten. Christof leerde ons over artisanale pannenkoeken. Daarna mochten we onze mouwen oprollen. De ene helft hielp in de keuken, de andere helft werd aan het werk gezet in het winkeltje en in de zaal, met hulp van mama Margot. Wat we daar precies gedaan hebben, kan je zien op de foto's. Voor meer info kan u ook altijd terecht bij www.artisanne.be Een nieuw schooljaar, een nieuwe leerkracht, een nieuw project. Mana stelde het project 'Artisanale producten' voor. Ze wil er graag meer over leren, weten hoe je kaas maakt, weten hoe je brood maakt... En vooral wilt ze het graag zelf leren maken! Dat viel in de smaak bij de anderen en ze stemde ervoor. We brachten onze ideeën samen en maakten een projectberg, met als eindproduct 'een artisanaal marktje' op school. Wat is artisanaal? Dat gingen we opzoeken. We kwamen al moeilijke en belangrijke woorden tegen: streekproducten, biogarantielabel, faam. Woensdag, marktdag!
We namen een kijkje op de markt van Ronse: vinden we hier artisanale producten? Projectkeuze De kinderen van leefgroep 5 hebben een nieuw project gekozen namelijk beroepen. Eerst mocht iedereen zijn idee aan de klas voorstellen. Dan was er een stemronde. Zo kwamen we tot een top vijf. Toen maakten we een woordspin over elk thema. Ten slotte stemde de meerderheid voor het thema beroepen. Eerste activiteit Met klembord in de hand wandelden we de stad rond. Onze opdracht was om beroepen te noteren aan de hand van dingen die we in het straatbeeld zagen. Onze projectberg De week erna maakten we onze projectberg om duidelijkheid te scheppen over ons eindproduct. We kozen als eindproduct om zelf een beroependorp te maken op school. We kijken er naar uit om onze ervaringen met allerlei beroepen met jullie te delen.
Al bij het binnenkomen was de nieuwsgierigheid groot. Verschillende kinderen vroegen zich af waarom er zo veel gommen in de klas lagen. Anderen telden het aantal gommen. Exact vijftien, voor iedereen één dus. Iedere week gaan de kinderen twee lesuren aan de slag rond vrije tekst en illustratietechnieken. Per les zijn er telkens vijf kinderen die een nieuwe illustratietechniek aangeleerd krijgen. Afgelopen week leerden de kinderen hun eigen stempel maken uit een gom. Voor een goede aanpak volgden we onderstaand stappenplan:
De mooie resultaten hangen ter bewondering aan het prikbord in de klas.
Op maandag 19 december spoorden we met leefgroep 5 richting Gent. Alle kinderen stroomden mondjesmaat toe aan het station van Ronse. Een beetje zenuwachtig want die trein moesten we absoluut halen. We wachtten nog op één iemand. Een telefoontje van de mama. Zich verslapen! Ze komen met de auto naar Gent. Snel nog enkele tickets kopen. De loketbediende doet me denken aan de luiaards uit de animatiefilm 'Zootropolis'. Eenmaal de tickets in handen spurtten we richting trein, die uitzonderlijk vertrekt vanaf spoor 2. In onze haast was we het fluitsignaal van de kaartjesknipster hoorbaar. Gelukkig kreeg ze één groepje al in het vizier. Snel, snel, snel! We klommen aan boord. Oef! Eenmaal van de trein wandelden we richting Spitaalpoortstraat waar actrice en tevens Larf!-docente Annelies De Nil ons stond op te wachten. Larf! is een theaterhuis voor kinderen en jongeren. Ze organiseren theatereducatieve activiteiten voor kinderen vanaf 6 jaar. Ze geven kinderen de kans om theater te leren spelen en te maken. Al spelenderwijs leerden we Annelies kennen. Een opwarmingsspelletjes met een moordenaar in ons midden. De toon was gezet! De doden werden geteld! Na de workshop en de lunch zetten we onze tocht verder naar hartje Gent, het NTGent! De schouwburg was in volle voorbereiding voor een verbouwing van anderhalf jaar. Net op tijd dus om deze parel te kunnen bewonderen. Nadat de kinderen hun stoelnummer vonden aan de hand van hun toegangsticket kreeg onze gids een spervuur van vragen over zich heen. Hop hop, uit het rode pluche voor een rondleiding van de kelder tot de nok van het NTG. Einde rondleiding, half drie! Geen getreuzel bij het buitengaan. In sneltempo marcheerden we richting tram. Vijf minuten resteerden ons nog bij aankomst in Gent-Sint-Pieters. Mooi zo!
Terwijl de trein zijn rit richting Ronse aanzette, konden we terug kijken op een boeiende dag met actieve en betrokken kinderen. De eerste schooldag maakten we met de kinderen van Leefgroep 5 een stevige wandeling. Na een steile beklimming hadden we een prachtig uitzicht over Ronse. Iets verder kwamen we aan in het prachtige Hotondbos. We verbleven daar een tijdje voor het middageten, een spelletjes te spelen en een tekening te maken over de vakantie. Aan de Kapel Wittentak luisterden de leerlingen naar het volksverhaal 'steensoep'. Een Portugees volksverhaal over samenwerken en schaarste. Op vrijdag 2 september vernisten de leerlingen hun persoonlijk opbergbakje. Een leuk begin in het teken van het schoolthema 'zorgzaamheid'.
|
AuteurSchrijf iets over uzelf. Maak u geen zorgen over toeters en bellen, een overzichtje volstaat. Archieven
Juli 2021
Categorieën |